viernes, 30 de mayo de 2008

Humoristes


Cuando taba en cuartu de carrera piré una asignatura de la mio especialidá de Lengua p'asistir a la clase que diba poner na especialidá de Literatura Antonio Fernández Insuela, por cuenta de que diba tratar sobre la representación de La Fundación, de Buero Vallejo, que s'estrenara'l día anterior en Teatru Campoamor. Acuérdome que la xente echó a rir cuando dixo que Pepe Viyuela yera "un espléndido actor" y la verdá ye que lo ye y el día anantes tuviera brillante.

El casu ye que, ayeri, otru actor popularmente conocíu como humorista arrasó nel Campoamor. Fernando Conde fo, ensin duda, lo meyor d'El mercader de Venecia nel so papel de Shylock.







[Pal que nun caya na cuenta, Fernando Conde ye'l "tercer" Martes y 13]


Martes y 13 (con Fernando Conde) n'APLAUSO:





jueves, 29 de mayo de 2008

"Valimiento de la mentira"




"Valimiento de la mentira", Francisco de Quevedo



Mal oficio es mentir, pero abrigado:

eso tiene de sastre la mentira,

que viste al que la dice; y aun si aspira

a puesto el mentiroso, es bien premiado.


Pues la verdad amarga, tal bocado

mi boca escupa con enojo y ira;

y ayuno el verdadero, que suspira,

invidie mi pellejo bien curado.


Yo trocaré mentiras a dineros

que las mentiras ya quebrantan peñas;

y pidiendo andaré en los mentideros


prestadas las mentiras a las dueñas:

que me las den a censo caballeros,

que me las vendan lamias halagüeñas.

miércoles, 28 de mayo de 2008

La torre de Soto



Una inmobiliaria anuncia la venta de la torre de Soto, n'Ayer (S. XII):
Se vende castillo con casa para rehabilitar. Pertenece al patrimonio histórico. Preciosa zona.

¡Qué guapo yera pa centru comercial!, ¿eh, ho?

Y, por cierto, el que discurrió l'anunciu yera finu verdá: ¿vistis qué aliteración d'implosives y líquides?:
Pertenece al patrimonio histórico. Preciosa zona. ¡¡¡Poesía, poesía, poesía!!!



Verdasca




Verdasca, ganadores na categoría folk del concursu Ciudá d'Uviéu. Lleguen los fiyos d'un tiempu meyor.

martes, 27 de mayo de 2008

jueves, 22 de mayo de 2008

Equí, (re)presentando...



-- 13.00, nel Salón de Graos del Campus del Milán (Uviéu), presentación d'Epitafio de primavera de Víctor G. Méndez, por Héctor G. Navarro


-- 18.00, presentación de los poemarios ganadores del I Premio Pablo García Baena: De cómo descubrí que seguía viva, de Beatriz Ros, y Últimas cartas a Kansas, de Sofía Castañón


miércoles, 21 de mayo de 2008

"Pop en movimiento"






Pocos periodistes me faen disfrutar tanto colos sos testos como Santiago Segurola. Masque sea un periodista deportivu, la plasticidá, concisión y fuerza de les sos palabres supera incluso a la de munchos escritores serios.



L'artículu que pongo equí nun ye'l meyor artículu de Segurola, pero esti ye un bon día pa recordar a ún de los mitos mayores del ManU. Amás, val como exemplu de la so capacidá a la hora d'axuntar histories triviales (como, al fin, son toles futbolístiques) con análisis sociales nada pretenciosos pero certeros.






Pop en movimiento





Mucho antes de que Inglaterra fabricara plastificados ídolos del fútbol, hubo un jugador de carne y hueso que representó perfectamente los excesos, las turbulencias y los cambios que generó su tiempo. Fue George Best, el chico que salió de los callejones de Cregagh, en Belfast, para convertirse en un fenómeno que trascendió la escena del fútbol. No son pocos quienes le señalan como el mejor futbolista británico, un genio a la altura de Pelé o Maradona, consideración excesiva para un jugador que sólo mantuvo tres años de brillo consistente.


Tenía 22 años en 1968, cuando fue designado Balón de Oro tras conquistar la Copa de Europa con el Manchester. Era una celebridad dentro y fuera de los estadios, un futbolista con raptos geniales, intuitivo, regateador, valiente, astuto, estupendo pasador, con una arrancada incontenible y una delicada conducción de la pelota. Jugaba con los brazos pegados al cuerpo y los puños casi cerrados. Era el tobillo eléctrico y la cintura de goma lo que producía un fascinante efecto en los espectadores y un desastroso problema en sus marcadores. Pero todas estas cualidades, por raras que fueran, no le convirtieron en el ídolo singular que fue. Hubo regateadores antes que él, como Stanley Matthews, futbolistas con un dominio integral del juego, como su compañero Bobby Charlton -con quien mantuvo una difícil relación, en el mejor de los casos-, y elegantes goleadores como Jimmy Greaves o como Dennis Law. Best tenía mucho de todos ellos, pero añadía algo más: su identificación con una época vibrante. Mientras Matthews o Charlton representaban al discreto inglés de la clase trabajadora cuyas hazañas rara vez traspasaban las páginas de deportes, Best era el pop en movimiento. No sólo era un gran jugador, sino un héroe de la cultura de su tiempo. Conducía airosos deportivos, frecuentaba los clubes donde se citaban los músicos y los actores del swinging London de los años sesenta, era dueño de boutiques a la última moda, poseía una casa futurista a las afueras de Londres y no tenía rival con las mujeres: conquistador compulsivo y protagonista de desgraciados episodios de violencia. Un periódico de Lisboa le calificó como el quinto beatle después de destrozar al Benfica (1-5) en los cuartos de final de la Copa de Europa de 1966. Era verdad. El fútbol acababa de alumbrar la primera estrella pop, un ídolo masivo que interesaba a todo el mundo, el jugador que también desarrolló un nuevo personaje: el de la estrella autodestructiva que jamás alcanza su potencial como futbolista, pero que arrastra durante toda su vida una especie de poética maldita que agranda su leyenda.


Con 22 años alcanzó la cima y repentinamente comenzó su declive, alimentado por la bebida y el juego. Estaba destinado a la destrucción. Debutó con 17 años en el Manchester. A la misma edad comenzó a beber. No le ayudaron ni la fama ni la cultura del alcohol que prevalece en el fútbol británico. No le ayudó su asociación con la permisiva escena social del pop. No le ayudó la indulgencia que encontró a su alrededor. Era un rey. Podía hacer lo que quisiera. Con 24 años, cuando los jugadores entran en el apogeo de sus carreras, Best sólo era un futbolista de destellos, proyecto de juguete roto que se peleaba con los entrenadores, no acudía a los entrenamientos y comenzaba un triste peregrinaje de despedida por la serie Z del fútbol: Fulham, Stockport County, Hibernian, Dunstable Town, Los Ángeles Aztecas, San José Earthquakes y Bournemouth. La lista explica gráficamente el enorme desperdicio de talento y la inauguración de un género que se ha hecho muy relevante en dos lugares: Inglaterra y Argentina, países donde la figura del héroe caído genera una fascinación enfermiza. Es fácil asociar a Best con Maradona y bajar poco a poco los peldaños de la fama, de Paul Gascoigne a Charlie George, pasando por René Houseman en las calles de Buenos Aires o Stan Bowles delante de cualquier tugurio de apuestas en Londres. De todos ellos se contarán maravillosas historias futbolísticas y trágicos relatos personales, donde el alcohol, el juego o las drogas destrozaron sus carreras y sus vidas ante la morbosa avidez periodística. Los inadaptados siempre dan mucho juego en la prensa. Pocos lo han testimoniado mejor que Best. Después de su muerte comienza la hora del mito.



Permítome apuntar un datu que nun comenta Segurola y que vien perfecto pa la so argumentación. El grupu pop The Wedding Present títuló'l so álbum de debú George Best (1987) y punxo una semeya d'él na portada:




Bob Dylan's 115th... Nightmare



Bob Dylan nun va actuar n'A Coruña porque "nun toca canciones conocíes" y "nun saluda"


  • El conceyal de Fiestes diz que'l cantante nun tien tirón

  • Otru edil asegura que "toca d'espaldes"




[Esta información ta sacao de 20 minuntos]





[Na semeya, dos conceyales piden a Bob que salude]

lunes, 19 de mayo de 2008

Ronroneando




Esta tarde, a ronronear.


20:00 Centro Cultural Cajastur. Uviéu.

viernes, 16 de mayo de 2008

jueves, 15 de mayo de 2008

Glenn Branca


Gracies a la conversación d'ayeri con Pablo aka Brian vuelvo munchu tiempu depués a escuchar a Glenn Branca. Rui-da-me!!!!!

Una nueva definición d'epilepsia:




Y revisando'l so discu de debú, Scratch the surface, acordéme d'otros grandísimos pa mi daquella: Sick of it all, qu'en 1994 punxeron en xerundiu'l títulu de Glenn: Scratching the surface, qu'en verdá fo una pequeña decepción pa mi cuando salió porque nun superaba al anterior y enorme Just look around. ¡Vaya tiempos de dir a la busca de NYHC a TERPSICORE (¿acordáisvos de la mítica tienda?)!



Just look around:



miércoles, 14 de mayo de 2008

Cita doble

Esta tarde, a les 19:30, nel Paséu los Álamos, concentración de la Platafotma d'Apoyu a les Biblioteques d'Uviéu. Yo lleeré dalguna cosuca, anque tovía nun decidí qué. Media hora antes y a cinco metros d'ellí presenta Pablo Antón Marín Estrada'l so poemariu nuevu. Vémonos.

lunes, 12 de mayo de 2008

"Un balonazo en la cara"

El Sueco... Durante los años de la guerra, cuando yo todavía iba a la escuela primaria, ése era el nombre mágico en nuestro vecindario de Newark, incluso para los adultos a los que sólo una generación separaba del viejo gueto de la calle Prince y que aún no estaban tan impecablemente americanizados como para quedarse como si les hubieran dado un balonazo en la cara ante la destreza de un atleta de escuela media.
.
.
.
Philip Roth, Pastoral americana

sábado, 10 de mayo de 2008

Roger Waters en Granada




Nel branu del 1993 fui como tolos años d'aquel tiempu a casa de los mios primos en Vilagarcía de Arousa. Y como tolos años d'aquel tiempu rebuscaba llibros y discos nes estanteríes d'Inma y Manuel Ángel (que ye, por cierto, l'actor qu'encarnaba al padre Miguel na serie Aquí no hay quien viva). Esi branu del 93 grabé nuna cinta'l Dark side of the moon, de Pink Floyd. Recuerdo les hores qu'echaba diseñando les portaes de los cassettes y recuerdo que nel llombu, como casualmente'l discu cumplía venti años, punxi en medio "1973-1993".


El casu ye que, a estes hores, Roger Waters yá debió acabar el so conciertu n'Atarfe (Granada), onde revisitó integro la cara escura de la lluna.


Pink Floyd ye de los pocos grupos que sobrevivieron a tolos mios cambios de gustos musicales, que s'instalaron como un telón de fondu inalterable a les "modes personales". Pink Floyd va años que dexaron de ser cool y reivindicables dende'l pensamientu únicu de la modernez musical, pero naide pue negar que dexaron una mano de discos memorables.


Por too esto, nun sé si nun tar esta nueche n'Artafe ye una suerte o non. Tocar el mitu pue ser grande, pero que dexe de selo precisamente por ello pue ser peor que la distancia.


Resulta obligao recordar agora un clásicu del frikismu mundial: la presunta sincronización del discu y la película TheWizard of Oz. Si queréis ver una llista de coincidencies, calcái equí.


Primer parte de The dark side of the rainbow, montaxe fechu cola música de Dark side of the moon y les imáxenes de la peli:

jueves, 8 de mayo de 2008

"Frixuelu experience"






Xandru Fernández, lúcidu y intelixente como siempre. Hoi en La Nueva España:




Frixuelu Experience (o “Cómo come-yos la bola a los medios”)



“Conozo un país onde’l mundu llámase / Zarréu Grandiella Picu la Mouta Paniceiros”: lléase a ritmu de hip-hop, póngase-y una semeya atractiva, l’autor (Xuan Bello) con capuchón y sudadera y mirando pa la cámara con cara de voi comete los güevos, y namás nos queda la inversión correspondiente en publicidá y invitar a una mariscada a los primeres espades de la sedicente crítica lliteraria española. ¿Ye asina como se fabrica un fenómenu mediáticu? Pongamos que ye d’un xeitu asemeyáu. Pongamos que l’autor ta pol llabor d’abrir carreru y reivindica un sellu colectivu, un aire de familia que sólo respira y escribe n’asturianu, asimilable a una etiqueta de fácil llectura que, pol aquello de nun anovar por demás, pudiéremos bautizar Frixuelu Experience. Hala, yá tenemos marca. Tenemos rostru, y marca, y sólo nos queda animar a los medios con inyecciones bancaries. ¿Quién ye esi que firma llibros delantre de tanta xente? ¿Ye Arturo Pérez Reverte? ¿Ye Risto Mejide? ¡Non! ¡Ye Xabiero Cayarga! ¿Quién recibió’l Premiu Príncipe d’Asturies de les Lletres? ¿Juan Marsé? ¿Alfonso Ussía? ¡N’home, non! ¡Roberto González-Quevedo! ¿A quién tien que lleer Kevin pa la PAU? ¿A José Antonio Marina? ¿A Carlos Ruiz Zafón? ¡Home, bueno! ¡A Miguel Rojo, a quién si non! Y nin que dicir tien que, na llista d’eternos candidatos al Nobel, diba sonar un asturianu o dos. ¿Triunfalismu? Imposible: el triunfalismu ye un viciu de los pueblos que tienen sitiu propiu nel mapa, mientres que’l nuestru a lo más qu’aspira ye a acutar caseta en Fitur.


Xuan Bello, Xabiero Cayarga, Roberto González-Quevedo, Miguel Rojo. Y una docena de nomes más que, n’otru contextu, diben ser referencies obligaes pa cualquier persona culta. Nel contextu llamáu Asturies, nostante, les coses ocurren diferente: l’escritor en llingua asturiana ye un friki que se da con un cantu nos dientes si consigue que los sos llibros los llean los amigos (que la familia, yá se sabe, vien con indiferencia de fábrica). Los nuesos egos malviven a la espera del Xuiciu Final, esi día en que la Oficialidá va venir a xulgar a los vivos y a los muertos y el so reinu nun va tener fin. Sentaos a la mandrecha del Bable, veremos que los nuesos enfotos nun foron en devanéu: sólo esi relatu escatolóxicu xustifica la nuesa perseverancia.


Si esti fuera un país normal, onde nunca nun s’escribieren artículos como esti (pol simple fechu de que’l suplementu de cultura, por nun dicir el periódicu ensembre, nun acutaría l’asturianu pa una vez al añu), el Día de les Lletres Asturianes cellebraríase en toles escueles y en tolos institutos y por supuestu na universidá. Como nun ye un país normal, Asturies escuende la so lliteratura baxo’l motivu xenéricu de la cultura tradicional, un vezu absurdu nel qu’anencien gobernantes y xestores, que nun son a entender que la poesía de Pablo Texón tien tanto de cultura tradicional como una madreña d’arte de vanguardia. Como nun somos nin tamos llamaos a ser un país normal, siguimos creyendo na parrulada mayúscula de qu’un (artista, escritor, músicu, científicu) asturianu namás tien talentu si-y lu certifiquen en Madrid.


Y, neto que tantes families que nun lleguen a fin de mes por falta de medios, la nuesa cultura nun sube a primera polo mesmo: fáltennos los medios: falten periódicos comprometíos col ciudadanu que los merca y los llee y non sólo colos anunciantes, falten televisiones que nun s’acobarden a la d’invertir na intelixencia de casa. Falta cara dura, y ganes de comese’l mundu. Tolo contrario de lo que sobra na nuesa lliteratura.





[Un abrazu mui fuerte pa X & S y tol ánimu]

Derrumbe




Esta tarde preséntase la esperadísima novela nueva de Ricardo Menéndez Salmón. A les 18:00 na llibrería Bertrand d'Uviéu, nel Espaciu Buenavista (aka El Centollu).
Ellí taremos, anque'l "derrumbe" de verdá va venir una hora más tarde, na mio cita col dentista...

miércoles, 7 de mayo de 2008

Sentir que toi viva




Esta mañana presentóse na Xunta Xeneral l'antoloxía de microrrelatos Sentir que toi viva. Los testos tienen en común que presenten una visión de la muyer y del so universu. Dellos foron lleíos por diputaos de la Xunta.


Esti ye'l mio:


Autoría


Satisfecha y señaldiosa abandonó la pluma. Nin siquiera la escasez de tinta diba poder postergar el momentu. Como quien ve per última vez a un fiyu, recorrió colos deos les ringleres, los párrafos, los capítulos que pariera en nueches furtives, n’alcobes iluminaes por veles perfumaes, en díes absortos en sol. Preparó la seda con que lu diba protexer y la caxa de madera onde lu diba depositar. ¿Cuánto había d’ella ellí? Tenía la sensación d’una dulce amputación, d’un voluntariu desgarru. Yá nunca más-y diba pertenecer aquello, pero yá taba acabao, yá taba cuasi acabao. Agora namás-y faltaba buscar un nome d’home col que poder firmar.

lunes, 5 de mayo de 2008

"Creerse hastiado"





Éramos tan jóvenes, Mauricio, resultaba tan fácil creerse hastiado, acariciar la imagen de la muerte entre discos de jazz y mate amargo, dueños de una sólida inmortalidad de cincuenta o sesenta años por vivir.



Julio Cortázar. "Relato con un fondo de agua". Final del juego

Pasáu y futuru

Abrimos esta casa con una mirada al futuru. Yá ta confirmao: tengo la plaza definitiva de profesor de Lengua castellana y literatura en Morea. Los próximos años van aguantame per Ayer, onde yá ye oficial la toponimia tradicional. Y, como bonos ciudadanos que somos, habrá que respetar les lleis, ¿non?