viernes, 10 de julio de 2009

"Schrödinger on the TV"

Semeya:
Testu:


Schrödinger on the TV



Mozos y moces faciendo fila na cai San Francisco d’Uviéu. Rapazos y rapaces d’ente diecisiete y venticinco años. Lo primero que se m’ocurre ye que puean tar esperando pa facer dalgún trámite na Universidá, que tien equí’l so nuedu históricu, pero non, nesi casu habíen tar encontaos na parte derecha de la vía, non na esquierda. Pue ser tamién que tean aguardando l’actuación d’un grupu de rock suecu nel salón d’actos de CaxAstur, anque, bien pensao, diben tar mirando pa riba y non pa baxo. Sé que m’avero cada vez más a la solución, yá nun tengo dudes: la confitería y salón de té (grandiosa definición) “Rialto” zarró, quiciabes por culpa de la baxada nes ventes de los moscovites (el dulce, non los habitantes de la capital rusa), y llantaron aende una oficina del INEM. Esto ye Asturies.



Tan contentu taba yo col enfoque que-y diera al empiezu del artículu, tan arguyosu de despachar en tiempu y forma un escritu nuevu, cuando me llama’l fotógrafu que m’apurriera la semeya pa rompeme los esquemes: “Pablo, dígotelo pa por si acasu, pero... tienes claro a quién saqué la foto que te mandé, ¿non? Sabes que ye la fila pal “casting” d’”Operación Triunfo” n’Uviéu, ¿eh, ho?”. “Por supuesto, por supuesto que lo sabía, nin”. Pueo defendeme diciendo que nun hai tanta diferencia ente uno y otro, que la mecigaya d’esperanza y decepción inminente ye asomeyada, pero, pa ser honestu, si miro con más procuru la semeya, reconozo volao’l mio error: esta imaxe destila per tolos llaos una mística “warholiana”, una busca d’esos quince minutos de gloria a los que tien derechu hasta’l más miserable de los humanos. Como diz, muncho meyor que yo, Pablo Moro, na so memorable “Imitadores de Elvis”: “Quince minutos para dejar huella / como en un casting de telebasura. / Vidas fugaces manchadas de polvo de estrellas. / Vidas urgentes de adolescentes que miran la luna”.



Estos rapacetos tán ehí reclamando’l so cachu na democracia mediática, el so derechu a participar nel sistema. Nun se conformen col procedimientu electoral actual, que limita la participación ciudadana a la posibilidá de mandar un SMS cada selmana, y fáenlo con naturalidá, ensin poses. Pa los escoyíos, esta va ser la última vez qu’actúen asina porque, en cuantes qu’entren na Academia, van pasar a ser personaxes. Y ehí reside la mayor falacia de los “realities”: vendenos que lo que vemos ye real. Erwin Schrödinger, físicu austriacu, ye perconocíu pol so gatu, que yera bien guapu y obediente y que lu ayudó nel so famosu esperimentu: una caxa zarrada y opaca tien un gatu dientro (sí, el gatu de Schrödinger), una botella de gas venenoso, una partícula radiactiva con un 50 % de probabilidaes de desintegrase nun tiempu dau y un dispositivu tal que, si la partícula se desintegra, la botella ruempe y el gatu muerre. El casu ye que, mientres que nun abramos la caxa, el gatu ta tan vivu como muertu o, dicho d’otra manera, nun ta nin vivu nin muertu. Nun sean ustedes malpensaos, nun quiero dicir con esto que los gatos-concursantes que tán dientro de la caxa (tonta) tán tan vivos como muertos. Non. Lo que m’interesa ye la teoría qu’esplica l’esperimentu: el principiu d’incertidume, según el cual, la propia observación de la realidá modifícala (el golifar si’l gatu ta vivu o muertu cambia’l sistema y ye uno o otro dependiendo de la nuestra acción). En resume, la vida de los “triunfitos” na Academia ta absolutamente mediatizada pol fechu de que ta siendo retresmitida (observada) en directo les venticuatro hores. Son gatinos actuando pa un científicu cruel.


L’aspiración última d’OT ye crear bonos cantantes d’orquesta (más duru ye tovía Pablo Moro nel so brillante estribillu: “Está bastante bien / te ves muy sexy / te proponemos para ser / segundo en un concurso de / imitadores de Elvis”) y eso nun hai que lo olvidar. Por eso nun ye pertinente la crítica artística, melómana al programa. Lo que se pide a los nuestros gatinos ye que se muevan en condiciones, que sean curiosos, que miren a la cámara que-yos correspuende, que tomen tol escenariu al baillar... por eso ta fuera de sitiu echar pela so falta de creatividá, de cultura musical o de talentu. Arte y OT son, como diría’l tamién austriacu Wittgenstein, xuegos de llinguaxe distintos. Nun tien sentíu, polo tanto, comparalos y midilos colos mesmos parámetros.


El fenómenu mediáticu d’esti añu fo, probablemente, la figura de Susan Boyle, esa paisanona de cuarentaysiete años, parada, virxe, malcuriosa, mal vistida y espelurciadona qu’asombró al xuráu de “Britain’s Got Talent” (l’OT británicu) cola so impresionante interpretación del tema de “Los Miserables” “I dreamed a dream”. La so escelencia vocal maraviyó al mundu (más de cien millones de persones inxirieron el pildorazu “youtube” de la so actuación), qu’entonó un emotivu “anque seas fea y gorda, querémoste”. Nun tiempu de decadencia, nel mundu occidental, del sentimientu relixosu clásicu, apaecen nicios d’una nueva creencia. Nos platós de televisión (los garantes de la democracia) ta naciendo’l --podíemos llamalo asina-- postcristianismu: caridá pa con Susan Boyle, arrogancia, vía móvil, colos miembros de l’Academia, perdón pa Luis Roldán. Póngome de rodiyes. Prendo la televisión. Rezo.



[Publicao en Les Noticies]

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