lunes, 28 de julio de 2008

Un añu en semeyes: "La prisión inversa"

Semeya:
Testu:


La prisión inversa


A lo último del añu pasáu, la Fábrica de Loza San Claudio despidía a 87 trabayadores, 51 d’ellos pela vía directa y 36 al traviés d’una prexubilación obligada. El propietariu, Álvaro Ruiz de Alda, refugara cualquier tipu d’apoyu institucional y subvención pa evitar o, a lo menos, amenorgar l’impactu de la so decisión y nun quixo nenguna intromisión del comité d’empresa nin del xerente a la de valorar les situaciones más sensibles por mor d’asuntos humanitarios o familiares. D’esta manera, hubo casos nos qu’acabaron na calle dos miembros de la mesma familia o trabayadores que yeren l’únicu sustentu económicu de so casa.

El 15 d’ochobre, a les dos y media de la tarde, producíase, nuna suerte d’axusticiamientu públicu, l’anunciu de la llista de despidíos. Ún de los encargaos de la fábrica, encontáu na solera de la oficina, dicía n’alto’l nome de los empleaos que, inmediatamente, diben dexar de selo, convirtiendo la so parolada nun cruel “illocutionary act” austinianu, aquel en que l’actu se perfái cola sola mención. Nesti casu, oyer el to nome equivalía a saber que tabes en paru. N’acabando’l ritual, los ex-empleaos exorcizaben la so rabia quemando les bates blanques nuna foguera maxestuosa, nun aquelarre de caricoses y llárimes.

N’asturianu, la palabra “cacía” tien dos acepciones. Una, siguiendo’l DALLA, ye ‘conxuntu [de platos, de vasos, de cazos, de cuyares que faen el serviciu nuna casa]. La otra ye ‘persona o conxuntu de persones [de males intenciones, de pocu valir]’. Nel conflictu de la Fábrica de Loza San Claudio paez qu’a la vida-y dio por plantiar un xuegu lexicográficu onde s’entecrucien los dos sentíos del términu y los obreros de la cacía foron trataos como cacía polos amos de la cacía que se comportaron como cacía puro. Un enguedeyu curiosu onde nun fai falta ser mui agudos pa saber quién ye’l que pierde la partida.

Tengo un amigu que la güela ye de San Cloyo y el güelu d’Escocia. Per munchos años me chocó esa estraña parentela, pero nunca me diera por pidi-y que me cuntara la historia de la familia hasta va un par d’años. El casu ye que’l güelu decidió dir mundu alantre y garró un barcu que lu llevó a Andalucía a trabayar nuna fábrica de lLoza d’un pueblu d’Huelva. Tan finu yera y tan amplia sonadía algamó la so habilidá, que llegó a los oyíos d’ún de los amos de la Fábrica de San Claudio, que recorrió España entero pa contratalu. Y ye asina como s’asentó nun pueblín a la vera d’Uviéu’l técnicu que saliera años atrás d’una villa escocesa y sieglos atrás d’unA islina de la que lleva’l fustaxe nel apellíu. Ellí conoció a una moza cola qu’escasamente se podía comunicar pero cola qu’acabó casando y entendiéndose. Y ye que la fábrica de San Cloyo fo munchos años focu d’entrada de novedaes, de persones, del mundu. Del futuru tamién. En verdá, toos conocemos San Cloyo pola so fábrica (quién nun rebuscó na parte de baxo de la cacía de casa’l míticu logotipu) y dalgunos por inspirar aquella monografía dialectal fundacional de la innomable y la buelga de la “tríada máxica” repetida hasta l’aburrición en cualquier clase de gramática asturiana: “pelo”, “fierro”, “filo”.

Na semeya, una despidida protesta delantre de les instalaciones de la fábrica y, siguiendo la metáfora del axusticiamientu públicu que mencionemos primero, adopta una postura de crucifixón, de mártir nuna cruz que tien por INRI’l logotipu de la empresa que la condenó a penitencia tala. Con esa posición corporal la muyer yá barrunta la cruz cola que va arrecostinar: el vaciu, la incomprensión, l’aislamientu, la soledá, quiciás la fame. Detrás de la so figura pue albidrase la silueta d’un home caminando, d’un home tapáu, cuasi invisible porque na llucha de la Fábrica de Loza San Claudio foron les muyeres les que lideraron y organizaron la resistencia y les que representaron el mayor númberu de despidos (66 frente a 21 homes).

Na foto pue vese cómo la ex-trabayadora s’enconta nuna valla qu’arrodia la fábrica y vuelca la so ira y desesperación contra ella porque sabe que, nesti casu, la cárcele ta fuera del zarru; sabe que vive nuna prisión inversa onde los condenaos son los que tán fuera y los afortunaos los que tán dientro. Sabe que la idea de llibertá qu’ilusoriamente podía abrazar nestos momentos ye precisamente la que la echó a la calle. Sabe que, si yes muyer, perder el trabayu ye muncho más que perder el xornal.

No hay comentarios: