martes, 8 de julio de 2008

Un añu en semeyes

Pel veranu, el periódicu Les Noticies saca un especial llamáu "Pela solombra". Yo encárgome de la sección "Un mes en semeyes", onde comento delles fotos de los ultimos meses.

[Cada vez qu'intento subir la semeya, cai la conexón a internet, conque me doi. Ye una foto d'una mani cola pita de la Xunta en primer planu]

Esti ye'l testu:



El día de la pita


Yá sal la tribu de nuevo a pidir clemencia a los dioses. Lo atávico, lo simbólico, lo ritual conviértese n’actu de fe y hai que mostrar les pancartes, les banderes, los carteles, hai que declamar la lletanía de consignes y cánticos y reclamar con una sola voz que la divinidá s’apiade d’una vez. Hai una ambición telúrica, un deséu demiúrxicu de comunicación astral cola cara invisible, alta y inaccesible y incluso’l sacrificiu animal pue trespasar la raya de la superchería y ser efectiva: ehí ta como ufierta’l sangre d’una pita totémica y colosal.

Asturies lleva trenta años pidiendo protección oficial pal patrimoniu cultural más importante qu’ostenta, pa la fonte de conocimientos, emociones y vivencies más rica que tien, pal elementu común que más pue facer por unir coherente y harmónicamente pasáu y futuru: la llingua asturiana. Una parte de la sociedá ve esa falta como un fechu dramáticu, como la pérdiga irreparable de dalgo que, como tolo heredao, ha defendese penriba de la lóxica, la xusticia y les persones. Cuantisimás, cuando l’oxetivu de la llucha nun ye otro qu’eso: la lóxica, la xusticia y les persones.

Otra parte mira. Como’l paisanu y la paisana de la semeya que, na cera, tres de la valla de fierro observen con sospecha y gana saber el «baberu» y el bichu de les plumes. Lleven un maletu na mano esquierda. Un maletu onde guapamente podíen dir los apuntes yá mariellos qu’acaben de volcar nel institutu a los sos alumnos; llecciones aprendíes en tiempos del blanco y negro que son a perpetuase como la mala herba. Na mano derecha lleven un paragües... pa por si llueve.

La otra parte, la tercera y la más ruina cuantitativamente, fai muncho más que mirar. Son persones d’acción qu’han participar nel teatru social, han facer qu’abran los güeyos tanto los que creen que miren como los que berren. Nun van dexar que por defender cuatro derechucos civiles esbarrumbe la estructura que tanto-yos costó llevantar. Los dioses, mientres tanto, descansen.

La tribu aconceya y dexa llibres per unes hores los sos «tipis»; va años que tuvieron qu’abandonar les cavernes porque llegó una especie superior a ocupales. Una especie que lleva años hibernando, pero que, de ralo en ralo, -y da por baxar a la civilización, facer una estrocena y volver al retiru rocosu. Una especie roceana al cambiu, mala d’adaptase a los ecosistemes nuevos, opositora tenaz a la llei de Darwin. Tovía sigue per equí’l fedor de la so última baxada a la «polis», tovía sigue esto pates pa riba desque la Xunta de la Facultá de Filoloxía decidió facer desapaecer de los planes nuevos l’aprendimientu del asturianu. Con unos argumentos superaos pola comunidá científico va una partida de décades y, creíemos, pol «stablishment» asturiano va unos cuantos años, quixeron xugar al «déjà vu», a montar en plenu claustru una noria alloriante onde too se repite hasta l’aburrición, a crear un mundu macondianu onde’l tiempu ye circular, onde les lleis físiques claudiquen.

Si garro la mio propia vida como puntu de referencia, si me tomo como midida de toles coses; en fin, si soi sinceru, pueo dicir qu’esta semeya ye atemporal. Nun me da más de qué añu sea, per qué calles discurría la protesta, contra qué inxusticia concreta se convocaba, porque representa dalgo constante, permanente, un telón de fondu vital. Nun tien tiempu, nun tien espaciu. Faise, de dalguna manera, materialización d’un conceptu, d’una idea y, como tal, la so concreción namás tien sentíu pal individuu al traviés de la esperencia personal. Por eso tenemos la zuna d’analizar les semeyes de les manifestaciones pola oficialidá pensando en qué cursu tábemos estudiando, con quién díbemos, ónde aparemos n’acabando a tomar dalgo. Lo triste ye que too sigue igual, qu’esto yera lo que-y esperaba al movimientu cultural más importante de la contemporaneidá n’Asturies. Vémonos nes semeyes vieyes más mozos, más guapos y más flacos, pero en tou esi trechu la transición democrática n’Asturies sigue ensin tar completa y cásique nos preparamos p’avieyar al tiempu qu’avieyen con nosotros les semeyes de les manis; al tiempu que la frustración se convierte en resignación.

Quier ún pensar que los mozos qu’habiten esta semeya van ser a safase d’esti bucle nel que vivimos; que, lo mesmo que Bill Murray en «Atrapado en el tiempo», se despierten nun tiempu onde nun se repita delirantemente’l festival del día de la pita. Quier ún pensar que cuando nesta semeya téamos toos muertos (los que la miramos y los que tán nella), haya una sobreviviente que nos dexe pa siempre baxo tierra y siga’l so camín milenariu.


1 comentario:

Anónimo dijo...

D'alcuerdu dafechu. Yo nun lo dixera meyor. Un abrazu.
JLP